نویسندگان:
سید حسن هاشمی1 ، سروش رنجبر2 ، کوثر یحیی زاده ملک خیلی3 ، رضوان سادات سیدجعفری4 .1اصفهان
2دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
3کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
چکیده فارسی: یکی از حوزه هایی که دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در آن عملکرد ضعیفی دارندمهارت های اجتماعی می باشد این در حالی است که مهارت های اجتماعی به عنوان یکی ازمهارت های اساسی و ضروری در زندگی هر فردی شناخته می شوند هدف از انجام پژوهشحاضر، بررسی اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسردارای اختلال یادگیری در شهر تهران بود پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرحپیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود ۲۰ دانش آموز پسر دارای ناتوانی یادگیری ازطریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترلگمارده شدند والدین قبل و پس از آموزش به مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعیگرشام و الیوت، ۱۹۹۰ پاسخ دادند داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس موردتجزیه وتحلیل قرارگرفتند نتایج پژوهش نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر مهارت هایاجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری مقطع دبستان اثر معنی داری دارد نتایج نشانداد، برنامه آموزش تنظیم هیجان منجر به ارتقای مهارت های اجتماعی در دانش آموزاندارای اختلال یادگیری می شود بنابراین ضروری است برنامه آموزش تنظیم هیجان بهعنوان یکی از برنامه های مداخله ای مورد توجه متخصصان و درمانگران قرار بگیرد