نویسندگان:
راحله نبوی زاده1 ، حورا خلیلی2 ، محمدجواد موسایی3 .1شیراز
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف «تاثیر آموزش فلسفه به کودکان بر کاهش پرخاشگری و افزایش سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان دختر پایه پنجم» انتخاب شده است این پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماری کلیهدانش آموزان دختر پایه پنجم اداره آموزش وپرورش ناحیه چهار استان قم، به تعداد ۴۸۷۲نفر است که با روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی با تعداد ۳۰ نفرانجام شد که آنها در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایابی شدند آموزشفلسفه در طی ده جلسه یک ساعت و نیم و هفته ای دو روز برگزار شد داده ها از طریقپرسشنامه پرخاشگری «باس» و «پری» AGQ، و پرسشنامه روانی «کالیفرنیا» CPI جمع آوری و سپس مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت نتایج نشان داد آموزش فلسفه بهکودکان بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان دختر پنجم ابتدایی موثر است، همچنین نتایجموید این بود که آموزش فلسفه بر سازگاری فردی و اجتماعی دانشآموزان دختر پنجمابتدایی نیز موثر است با توجه به نتایج حاصله پیشنهاد میشود برنامه «آموزش فلسفه به کودکان» در مدارس ابتدایی دوره دوم گنجانده شود