نویسندگان:
حسن خلجی1 ، غزل سادات پورنسایی2 .1آزاد اسلامی اراک
2دانشجوی پسا دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور ارزیابی اثربخشی الگوی عصب روانشناختی خلاق سازی ذهن بربهبود کارکردهای ادراکی حرکتی، بینایی فضایی و حافظه در کودکان دارای اختلالیادگیری حساب نارسا بود طرح پژوهش، نیمه آزمایشی همراه با گروه کنترل بود جامعهآماری، شامل ۲۰۴ نفر از کودکان پایه اول تا پنجم دارای اختلال یادگیری حساب نارسا بودکه در سال تحصیلی ۹۷ ۹۸ در شهرستان بندرانزلی مشغول به تحصیل بودند ابتدا تعداد۳۰ نفر از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری حساب نارسا که با استفاده از تست وکسلرو ریاضیات کی مت تشخیص داده شدند به روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس ملاکهای ورود، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، سپس پرسشنامه هایادراکی حرکتی کراتی، آزمون دیداری فضایی بلوک های کرسی و آزمون حافظه ی آلووی برروی هر دو گروه اجرا شد پس از آن، الگوی عصب روان شناسی خلاق سازی ذهن، بر رویگروه آزمایش طی ۱۲ جلسه ی دو ساعته اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند میانگین گروه ها با استفادهاز تحلیل کوواریانس نشان داد نمره ی کارکرد ادراکی حرکتی، کارکرد بینایی فضایی وکارکرد حافظه گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به صورت معنی داری افزایش یافتهاست نتایج پژوهش نشان میدهد، الگوی عصب روانشناختی خلاق سازی ذهن در بهبودکارکردهای دیداری حرکتی، بینایی فضایی و حافظه ی کودکان حساب نارسا موثر است