نویسندگان:
حسن فرخی1 ، نادر شهامت2 ، سارا خلیفه3 .1امام حسین (ع)
2استادیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت ،مرودشت ،ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی تحقیقات آموزشی ،دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت ، مرودشت ،ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر آزمون های پیشرفت تحصیلی در مدارس بوده است روش تحقیق توصیفی و برای جمع اوری اطلاعات از روش کتاب خانه ای و از نظر متخصصان و معلمان استفاد شد ارزشیابی، جانمایه و مرکز هر گونه تصمیم گیری آموزشی است و آموزش بدون ارزشیابی و بازخورد، امری عقیم و ناکامیاب است ارزیابی یادگیری اغلب یکی از مشکل ترین و وقت گیرترین جنبه های آموزشی بوده و تاثیر فراوان آن در نحوه مطالعه دانش اموزان آشکار است اطمینان از معنی داربودن یادگیری، ارتقای انگیزش فراگیران و انجام درست تدریس جز با ارزشیابی امکان پذیر نخواهد بود؛ از این رو میتوان گفت که ارزشیابی موثرترین وسیله یادگیری است آزمون یا امتحان، عملی است که از طریق آن دانش، مهارت، توانایی، آمادگی جسمانی یا سایر موضوعها مثل باور در افراد سنجش میشود آزمون پیشرفت تحصیلی نیز نوعی آزمون توانایی است که برای سنجش و ارزیابی میزان دانش، اطلاعات، معلومات و مهارتهای یک دانش آموز ساخته شده است و نشان میدهد فرد تا لحظه ی اجرای آزمون قادر به انجام چه کارها و ارائه ی چه اطلاعاتی است