نویسندگان:
بهشتی سعید1 ، بهناز جوزی2 .1علامه طباطبایی(ره)
2گروه برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی: همگام با تحولات فناورانه، شیوه های یادگیری نیز در حال تغییر هستند و دانش آموزان باید خود به تجزیه و تحلیل اطلاعاتی بپردازند که سریع به دست می آورند ارتباط نسل کنونی و به خصوص دانش آموزان نوجوان با رسانه ها را نمیتوان نادیده گرفت ارتباطی که با حفظ کار با رسانه های سنتی با همگرایی رسانه ها به سمت رسانه های نوین میرود که در این راستا سواد رسانه ای که توانایی بررسی، تجزیه و تحلیل پیامهایی که اطلاع دهنده و سرگرم کننده هستند و هرروز به ما عرضه میشوند و توانایی استفاده از مهارتهای تفکر انتقادی در رابطه با رسانه هاست مورد توجه قرار گرفته است، از طرفی شیوع ویروس کرونا آموزش وپرورش همه کشورها را در نوردیده و به اختلال کشانده است در ایرانتقریبا از ابتدای نیمسال دوم تحصیلی ۱۳۹۸ ۹۹، مشکل همه گیری کرونا موجب شد که برای حفظ سلامت دانش آموزان و دانشجویان به استفاده از سامانه های الکترونیکی و آموزش برخط روی آورند که خود باعث اهمیت هرچه بیشتر سواد رسانه ای میشود، حال در این میان دوره اول متوسطه که اساس آن بر پایه هدایت تحصیلی و شغلی قرار گرفته است و با در نظر گرفتن شرایط نوجوانی و سن حیاتی این دوره، آموزش سواد رسانه ای را میتوان به عنوان یکی از ضروریت های آموزشی به شمار آورد