نویسندگان:
نرگس سادات سجادیه1 ، زهرا شادلو2 .1دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، استادیار دانشگاه تهران
2کارشناسی ارشد روانشناسی
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش تعیین تاثیر جلسات مشاوره گروهی مبتنی بر انتخاب رشته ی تحصیلی بر کارآمدی تحصیلی، انعطاف پذیری شناختی و دلزدگی تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه شهر تهران بود جامعه ی آماری عبارت است از کلیه دانش آموزان متوسطه دخترناحیه ۱و۲ شهرتهران در سال تحصیلی ۹۹ ۱۳۹۸ بودند نمونه گیری بصورت در دسترس انجام گردید طرح پژوهش نیمه تجربی ، نمونه ای به حجم ۳۰ نفر انتخاب شد؛ سپس، آزمودنی ها در دو گروه آزمایش، ۱۵ نفر و کنترل، ۱۵ نفر ارائه گردید به گروه آزمایش۸ جلسه جلسات مشاوره گروهی مبتنی بر انتخاب رشته ی تحصیلی ۹۰ دقیقه ای آموزش داده شد ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندر وال ۲۰۱۰ ؛ پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی پاتریک و همکاران، ۱۹۹۷ و مقیاس دلزدگی تحصیلی: پکران و همکاران، ۲۰۰۲ و پکیج آموزش گروهی مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان وکیلی، خ، ۱۳۹۲ بود تحلیل داده ها با آزمون کواریانس انجام شد نتایج پژوهش نشان داد جلسات مشاوره گروهی مبتنی بر انتخاب رشته ی تحصیلی بر کارآمدی تحصیلی، انعطاف پذیری شناختی و دلزدگی تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه شهر اراک تاثیر معنا داری داشته است جلسات مشاوره تحصیلی باعث کاهش دلزدگی تحصیلی در سطح ۰۵/۰>p می باشد در نتیجه می توان بیان نمود که جلسات مشاوره گروهی مبتنی بر انتخاب رشته ی تحصیلی می تواند سبب تغییرات سودمند و مفید در زمینه ی متغیر های مورد مطالعه گردد، لذا می توان از این روش برای افزایش خودکارآمدی تحصیلی وکاهش دلزدگی تحصیلی در میان دانش آموزان دختر متوسطه استفاده نمود