نویسندگان:
میثم صداقت زاده1 ، حدیث عباسی2 ، نگار رستمی3 ، زینب عباسی4 ، سرور عباسی5 .1دکترای تخصصی، استادیار، مدیر گروه فرهنگ و تربیت دانشگاه امام صادق، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
3کارشناسی ارشد ریاضی
4کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
5کارشناسی ارشد تفسیر و علوم قرآنی
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش فراشناخت بر اضطراب امتحان و عملکرد ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر شباب بود این تحقیق از نوع پژوهش های شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر شباب بود نمونه پژوهش شامل ۲۰ دانش آموز بود که با نمونهگیری دردسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش ۱۰ نفر و کنترل ۱۰ نفر قرار گرفتند گروه آزمایش به مدت هشت جلسه آموزشهای مربوط به فراشناخت را دریافت کردند اطلاعات این پژوهش از طریق، پرسشنامه اضطراب امتحان و نمره درس ریاضی به عنوان مبنای عملکرد ریاضی جمع آوری شد روش مورد استفاده برای آزمون فرضیه های پژوهش تحلیل کوواریانس تک متغیره بود، فرضیه ها در سطح ۰/۰۵ با نرم افزار spss۲۴ تجزیه و تحلیل شد یافته های پژوهش نشان داد که آموزش فراشناخت، اثر معناداری بر کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد ریاضی در دانش آموزان داشته است یافته های این پژوهش ضرورت کاربرد برنامه های آموزش فراشناخت در راستای بهبود اضطراب امتحان و عملکرد ریاضی را خاطر نشان می سازد