نویسندگان:
زهرا شیروانی سعادت ابادی1 .1دانشجوی کارشناسی ارشد کارگردانی گروه هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران
چکیده فارسی: حقوق جنین یا فرزند در رحم به عنوان انسان بالقوّه ظرافتهای دقیقی دارد که به دلیل مستتربودن و استقرار در رحم و بیتوجهی اشخاص از نگاه خانوادهها پنهان مانده است. نتیجه غفلت از این حقوق و حمایتنکردن از حملی که در محیط خصوصی خانواده رشد میکند، پایمالشدن حقوق حمل و سقطهای عمدی جنینی است که امروزه در بسیاری از جوامع شاهدیم. در نگاه اول چهبسا گفته شود: مگر حَمل یا جنین در رحم مادر هم حقوقی دارد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که حمایت از حقوق انسان از زمان انعقاد نطفه آغاز میشود (نه از زمان تولد) و حَمل در دین اسلام بسان انسان بالغ از حقوق مادی و معنوی مختلف، نظیر امنیت و سلامتی، حق حیات، حق نامگذاری و اهلیت تمتع از ارث، وصیت، وقف و هبه برخوردار است، اگرچه وقف و هبه به نحو استقلالی باشد. پژوهش حاضر با استناد به منابع کتابخانهای با محوریت منابع فقه امامیه صورت گرفته و به روش توصیفیتحلیلی است.
Fetal Civil Rights in the Family System
English Abstract: The rights of the fetus or child in the womb as a potential human being have delicate subtleties that are hidden from the eyes of families because of inattention and their unseen place in the womb. The result of neglecting these rights and not supporting the fetus that grows in the private environment of the family is the violation of his right and intentional abortions that we observe in many societies today. At first, it may be asked whether the fetus in the mother's womb also has rights. Findings show that the protection of human rights begins from the time of fertilization (not from birth), and in Islam a fetus as a human being enjoys various material and spiritual rights, such as security and health, the right to life, the right to name, the right of inheritance and making a will, the right of endowment and giving a gift even though endowment and giving a gift are independent. Using descriptive-analytical method, the present research is done based on library resources focusing on the Imāmi jurisprudence sources.