نویسندگان:
محمدعلی عباسی1 ، زهرا باقری2 ، علیرضا باقری3 ، علیرضا ترابی4 .1دانشجوی دکتری روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
2کارشناس ارشد تکنولوژی آموزش آموزگار مجتمع آموزشی وفرهنگی سما یزد
3کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی کارمند آموزش و پرورش شهرستان مروست
4کارشناس حقوق رئیس بانک تجارت یزد
چکیده فارسی: تفکر، عملی است شناختی و ذهنی و هنگامی مطرح می شود که انسان با مسئله ای مواجه شود و جویای حل و فصل آن باشد در این زمان در ذهن، تلاش به منظور حل مسئله شروع می شود که این تلاش ذهنی را تفکر می نامند هدف پژوهش حاضر بررسی انواع تفکر با تاکید بر تفکر انتقادی موانع و راهکارها بود روش پژوهش توصیفی تحلیلی بود با بررسی مقالات منابع معتبر انواع تفکر با تاکید بر تفکر انتقادی بررسی شد و در ادامه موانع و راهکارها آورده شد نتایج نشان داد تفکر انتقادی را راه درست فکر کردن تعریف کرده است آموزش مهارت تفکر انتقادی، به تقویت قابلیت ذهنی و شناختی و تفکر استدلالی و تیزبینانه نوجوانان منجر می گردد نوجوان می تواند برای حل مسائل پیچیده، اطلاعات حاصل از منابع و رویکردهای مختلف را با هم ترکیب نموده و مورد بررسی قرار دهد تا با یاری تجزیه و تحلیل خوب و دقیق، فرضیات متفاوت ساخته و آن ها را آزمون کند و با نگرشی منتقدانه آن ها را داوری کند لزوم آموزش تفکر انتقادی در مدارس ضروری می باشد