نویسندگان:
حسین کارآمد1 ، زهرا صبائی عشرت آبادی2 ، مهدی تقوایی3 ، سعید حیرانی4 .1استادیار گروه علوم تربیتی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی وابسته به جامعه المصطفی (ص) العالمیه، قم، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار
3مدرس موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار
4مدرس موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار
چکیده فارسی: یک اختلال مغزی با مشخصه الگوی مداوم از نارسایی توجه و یا فزون کنشی است که در عملکرد یا رشد فرد تداخل ایجاد می کند بررسی تاثیر عوامل زمینه ای ازدواج والدین بر نارسایی توجه / فزون کنشی و دیرآموزی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم ناحیه ۵ شهر مشهد از اهداف اصلی این پژوهش است روش پژوهش پس رویدادی و نوع تحلیل کیفی میباشد جامعه پژوهش حاضر را والدین دارای دانش آموز با نارسایی توجه / فزون کنشی و دیرآموز در دوره متوسطه دوم ناحیه ۵ شهر مشهد تشکیل می دهند که تعداد آنها در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ که تعداد آنها۴۷۰ نفر برآورد شده است که ۱۵ نفر به روش گلوله برفی انتخاب شدند براساس نتایج به دست آمده از پژوهش می توان بیان داشت که عوامل زمینه ای ازدواج چون سلامت عاطفی زوجین، مهارت های بین فردی، انطباق عقاید، همسالی مالی، تحصیلی و حتی عنصر تمایز یافتگی والدین بر اختلالات رفتاری کودکان بیش فعالی، نقص توجه / بیش فعالی و اختلال یادگیری اثر دارد همچنین سبک های فرزندپروری مستبدانه و سهل گیر نیز بر اختلالات یادشده اثر گذارند همچنین تحلیل نتایج به دست آمده نشان داد که ویژگی های شخصیتی درونگرایی/ برونگرایی، روانگر رنجور خویی از ویژگی های شخصیتی اثرگذار بر اختلالات یادگیری و نقص توجه بیش فعالی می باشد