نویسندگان:
سعید بهشتی1 ، قیصر خلیل طهماسبی2 .1دکترای تخصصی، استاد، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامۀ طباطبائی، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر مقایسه فرایند خانواده در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی و کودکان با اختلال یادگیری بود روش پژوهش علی مقایسه ای بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان ۱۰ تا ۱۲ سال با تشخیص اختلال نقص توجه/بیش فعالی و کودکان با اختلال یادگیری مراجعه کننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان لردگان بود نمونه پژوهش از بین کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی و کودکان با اختلال یادگیری به روش نمونه گیری هدفمند به تعداد ۶۴ نفر ۳۲ نفر کودک اختلال نقص توجه/بیش فعالی و ۳۲ نفر کودک با اختلال یادگیری با همتاسازی انتخاب شدند ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه فرایند و محتوای خانواده بود که توسط والدین کودکان پاسخ داده شد تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره مانوا انجام شد نتایج نشان داد که فرایند خانواده در همه ی خرده مقیاس ها به جزء باور مذهبی شامل توانایی تصمیم گیری و حل مسئله، مهارت مقابله، انسجام و احترام متقابل و مهارت ارتباطی در کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی به صورت معناداری پایین تر از کودکان با اختلال یادگیری است