نویسندگان:
مهری صادقیان1 ، علی اصغر اصغری2 .1علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
2مدرس گروه علوم اجتماعی، واحدشهیدبهشتی، دانشگاه فرهنگیان، گنبدکاووس، ایران
چکیده فارسی: هدف اصلی از نوشتارحاضر آسیب شناسی گسترش استفاده ازفضای مجازی وشبکه های اجتماعی دربین دانش آموزان باتاکیدبراینترنت بوده و برای تحقق این هدف کلی ، تعداد یازده هدف جزئی و سرانجام یک فرضیه ی اصلی و یازده فرضیه فرعی طراحی گردیده است برای انجام این پژوهش از روش کتابخانه ای و پیمایشی و برای جمع آوری اطلاعات از ابزارهایی مانند اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است نتایج و یافته ها نشان می دهند اکثریت دانش آموزان ۷/۳۲ درصد میزان استفاده شان از اینترنت در شبانه روز در حد زیاد ۲۴۱ دقیقه تا ۳۶۰ دقیقه و میانگین استفاده آنان در شبانه روز ۲۸/۱۹۸ دقیقه ؛ میانگین ارزیابی آنان نسبت به متغیر میزان نظارت والدین شان در فرایند استفاده آنان از اینترنت ۶۳/۳ از ۵؛ میانگین ارزیابی آنان نسبت به متغیر میزان نظارت اولیای دبیرستان ها در فرایند استفاده آنان از اینترنت ۴۱/۳؛ متغیر میزان دینداری والدین شان ۶۳/۳؛ متغیرمیزان دینداری شان ۹۵/۲؛ متغیر میزان آگاهی ارایه شده توسط دبیرستانها به آنان بواسطه استفاده از اینترنت ۱۲/۳ و میانگین میزان برخورداری دانش آموزان از سلامت اخلاقی ۹۱/۲ از ۵ بوده است در این تحقیق بر اساس محاسبات انجام گرفته ؛ فرضیه ی اصلی و یازده فرضیه ی فرعی تایید گردیده است در پایان نیز بر مبنای یافته ها و نتایج تحلیلی ؛ به ارایه پیشنهاداتی کاربردی جهت حفظ و افزایش سلامت اخلاقی دانش آموزان پرداخته شده است