نویسندگان:
محمدحسین حیدری1 ، سمانه قربانی2 .1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
2کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و آموزگار پایه ششم ابتدایی
چکیده فارسی: جهان امروز، جهان اطلاعات و ارتباطات و دوفضایی شده است در سالیان اخیر شاهد حضور فضای مجازی درکنار فضای فیزیکی زندگی انسان هستیم شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، دنیا را وارد مناسبات جدیدی در تمامی عرصه های زندگی بشر کرد و زیست بوم جدیدی را برای دانش آموزان کشورمان تعریف کرد آموزش مجازی و از راه دور، نه تنها بستری برای آموزش که راهی برای ورود میلیونها کودک و نوجوان به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فراهم کرد فضایی که تهدیدها و آسیب هایش کمتر از مزایای آن نیست و در شرایط آموزش تلفیقی حضوری مجازی نیاز به توجه فراوان، بررسی دقیق و آسیب شناسانه و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از آسیب های جدی و ویرانگر دارد توجه ویژه والدین و معلمین به سواد رسانه ای به عنوان عامل موثر در افزایش آگاهی و مهارت کودکان و نوجوانان در مواجهه با فضای مجازی در کاهش این آسیب ها بسیار موثر و کلیدی است قبل از هر چیز نباید از آموزش این دو قشر تاثیر گذار غفلت کرد اولیای خانه و مدرسه هر دو باید در کنار فرزندان این مرز و بوم و حتی جلوتر از آنان به مهارت کافی درنحوه مصرف رسانه ای دست یافته باشند و خود در مواجهه با رسانه ها، تفکری نقاد و فعال داشته باشند تا در ادامه ، موفق به پرورش فرزندانی این چنین شوند