نویسندگان:
فاطمه سادات مرتضوی درچه1 ، شهربانو قاسمی سفیدکوهی2 .1دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
2دبیر، آموزش و پرورش ناحیه ۱، دبیرستان شاهد، ساری، ایران
چکیده فارسی: در دهه اخیر آموزش آنلاین رشد چشمگیری داشته است، تلاش ها و ادغام فناوری ها در آموزش منجربه به وجود آمدن یادگیری الکترونیکی و مجازی شده به طوری که اگر یک جامعه از آموزش های نوین مثل آموزش های از راه دور بهره مند نگردد، پیشرفت نکرده و در عصر ارتباطات به مشکل بر می خورد آموزش از راه دور ضمن عدم برقراری تماس آموزش دهنده و آموزش گیرنده و البته با کیفیت بالا و نیز استفاده از چند رسانه ای به افزایش یادگیری بین فردی و گروهی کمک می کند همچنین در دو سال اخیر ظهور و شیوع بیماری کرونا و نیز عدم وجود درمان قطعی، علاوه بر مشکلات سلامتی، اجتماعی و اقتصادی سبب بروز مشکل در آموزش نیز گردیده است به طوری که مدارس و دانشگاهها سراسر جهان به عنوان بخشهای غیر ضروری تعطیل شدند لزوم فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی مدارس منجر به استفاده هر چه بیشتر از آموزش مجازی گردید هدف تحقیق حاضر بررسی مزایا و معایب اموزش مجازی و همچنین فرصتها و چالشها در رشد علمی و تربیتی دانش آموزان از نگاه مطالعات خارجی و داخلی می باشد نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه متفاوت بوده، اما اکثر تحقیقات بر منافع حاصل از آموزش مجازی بر رشد و پیشرفت بعد علمی و خلاقیت و همچنین افزایش روحیه همکاری و تعامل و مشارکت فعال و رشد تربیتی دانش آموز اشاره کردند