نویسندگان:
ایراندخت فیاض1 ، سمیه مزگی نژاد2 ، مطهره قائمی3 .1مدیر گروه آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبایی
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده فارسی: پایان قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یکم با پدیده جهانی شدن همراه بوده است امروزه یکی از مسائل اساسی جامعه بشری ، مسئله جهانی شدن و جهانی سازی است که بر تمام ابعاد زندگی بشر تاثیر عمیقی گذاشته است آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذاری است که در فرآیند جهانی شدن از این تاثیر محروم نبوده است هدف اصلی این مقاله ، بررسی مروری جهانی شدن و تاثیر آن بر آموزش و پرورش است در این مطالعه توصیفی ، به منظور جمع آوری اطلاعات در این زمینه در پایگاههای اطلاعاتی در دسترس نظیر پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ، بانک اطلاعات نشریات کشور، پایگاه اطلاعات علمی ایران و استفاده از مقالات و فصلنامه ها و گزارشهای تحقیق در بازه زمانی دو دهه اخیر سعی شده است که به مفهوم شناسی واژه جهانی شدن، مفهوم آموزش و پرروش، تاریخچه جهانی شدن، دیدگاه موافقین و مخالفین جهانی شدن، اهداف آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن و نتایج و پیا مدهای جهانی شدن بر آموزش و پروررش پرداخته شود