نویسندگان:
مهدیه حیدریزاد1 ، اعظم شاهدوست2 ، الهام مکارمانی3 ، عبدالصمد زاهدی4 .1سازمان دانشگاه علوم تحقیقات
2معلم ابتدایی دبستان
3آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز
4هنرآموز هنرستان کشاورزی شهید دکتر رنجبر، آموزش و پرورش شهرستان داراب، استان فارس، ایران
چکیده فارسی: هدف از مقاله حاضر،بررسی آینده پژوهی تربیت در برنامه درسی و اهداف و نقش آن برای مدیران و معلمان و دست اندرکاران تعلیم وتربیت می باشد به دلیل سیاست گزاری و برنامه ریزی ها ی آینده نگرانه در آموزش و پرورش با در نظر گرفتن ابعاد مختلف تربیت وهمچنین پیش بینی هوشمندانه مسائل و چالش ها و تهدیدات پیش رو، امری ضروری است آموزش و پرورش پیش دبستانی تا دانشگاه ضرورتا باید آینده مدار باشد زیرا کارکرد آن در واقع تجهیز دانش آموزان و دانشجویان به دانش و مهارتهای لازم برای مشارکت موثر در جامعه چه در زمان حال و چه در زمان آینده است این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی صورت گرفته و از مطالعات و تحقیقات پیشین صاحب نظران و پژوهشگران استفاده شده است و نگارندگان توانسته اند به نظرات و مطالب جدیدتری دست یابند و نتایج بدست آمده عبارتند از: آینده پژوهی رویکردی است که در برنامه ریزی درسی تعلیم و تربیت نوین لازم و ضروری می باشد و باید نگرش معلمان، مدیران و حتی دانش آموزان در دورههای تحصیلی و والدین نسبت به تحولات در آینده عوض شود و برنامه درسی و مطالب را طوری تدوین نمایند که دانش آموزان با تفکر خلاق به بار آیند