چکیده فارسی: وزارت آموزش و پرورش مهمترین نهاد تربیت رسمی و غیررسمی کشور، متولی جریان تربیت در ساحتهای ششگانه ، قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالی بخش جامعه دانایی محور، با مشارکت خانواده ونهادها وسازمانهای دولتی و غیر دولتی است نظام تربیترسمی و غیررسمی در افق ۱۱۴۱ ، مبتنی بر نظام معیار اسلامی ، فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی و قوام بخش آنها؛ زمینه ساز تحقق جامعه دانایی محور متناسب با اقتضائات زمان، برخوردار از توانمندی های تربیتی ممتاز در سطح منطقه ، الهام بخش جهان اسلام و دارای تعامل سازنده با نظامهای تربیتی در سطح جهان، توانمند در زمینهسازی برای شکوفایی استعدادها و شکل گیری هویت یکپارچه اسلامی ایرانی انقلابی متربیان با توجه به هویت اختصاصی آنان؛ کار آمد، اثر بخش ، یادگیرنده، عدالت محور، مشارکت جو و رقابت پذیر؛ برخوردار از مدیران آیندهنگر ،کمال جو و تحول آفرین ، مربیان مومن ، فکور، دلسوز و امین و زمینه ساز جامعه عدل جهانی می باشد هدف این تحقیق ، آینده پژوهی نظام تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی با تکیه بر سند تحول آموزش و پرورش و تجربیات جهانی است روش تحقیق اکتشافی و بر مبنای روش های توصیفی تحلیلی و از نظر نوع هدف کاربردی است که با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و میدانی مصاحبه و پرسشنامه انجام گرفته است بر اساس داده های مصاحبه و پرسشنامه ، در ابتدا عوامل کلیدی و نیروهای پیشران با توجه به درجه اهمیت و عدم قطعیت ۰۴ درصد به بالا ، طبق هدف ها و چالش های کلان سند تحول آموزش و پرورش انتخاب شدند و در مرحله بعد با تشکیل پنل خبرگان ،۱۰ مورد از این عوامل کلیدی و نیروهای پیشران برای تعیین رتبه بندی در نرم افزار MICMAC، با تشکیل یک ماتریس ۱۰ × ۱۰ و براساس میانگین امتیازات داده شده، مورد تحلیل قرار گرفت در آخر وضعیت هر یک از نیروهای پیشران و عوامل کلیدی در آینده پژوهی در سه سناریو متفاوت بررسی شده است