چکیده فارسی:
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای مطالعه بر اشتیاق و درگیری تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دهم مدارس شهر تهران بود این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم مدارس شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۱۳۹۸بودند که از بین آنها ۱۵ نفر برای گروه آزمایش و ۱۵ نفر هم برای گروه کنترل به روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شدند از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی توسط فردریکز، بلومنفیلد، پاریس و پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ برای گردآوری اطلاعات استفاده شد گروه آزمایش طی ۸ جلسه تحت آموزش رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند و در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد دادهها از طریق آزمونهای تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره تحلیل شد نتایج نشان داد که گروهی مهارتهای مطالعه به طور معناداری موجب افزایش اشتیاق و درگیری تحصیلی دانش آموزان در مرحله پس آزمون شده است ۰۵/۰