نویسندگان:
مسعود نورعلیزاده میانجی1 ، کاظم بخشیان2 ، علی کوهی نژاد3 .1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ، مشاوره، دانشکده فرهنگیان، پردیس شهید باهنر، بیرجند، ایران،
3مدرس و دکترا، علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشکده فرهنگیان، پردیس شهید باهنر، بیرجند، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش تفکر به شیوه مجازی بر روحیه پرسشگری ، تفکر تاملی و تفکرچندوجهی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی انجام گرفته است لذا به لحاظ ماهیت و هدف، کاربردی و از حیث روش نیمه آزمایشی لذا جامعه آماری کلیه ی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر طبس ۹۳۶ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ بودهاند که با کمک روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین دبستانهای دخترانه شهر طبس به طور تصادفی دو دبستان انتخاب و در مرحله بعد دو کلاس ۲۰ نفری پایه ششم انتخاب گردیده است ابزار جمع آوری اطلاعات، ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ای آموزش تفکر به شیوه مجازی با استفاده از داستانهای کتاب آموزش تفکر به کودکان اکبری ۱۳۹۳ و سامانه شاد و همچنین پرسشنامه تفکر تاملی کمبر و همکاران ۲۰۰۰ ، تفکر چندوجهی دی زوریلا و نزو ۱۹۹۰ و روحیه پرسشگری اکبری و مسروری ۱۳۹۳ بوده و در انتها دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند نتایج حاکی از آن بود که آموزش تفکر به شیوه مجازی بر روحیه پرسشگری ، تفکر تاملی و تفکر چندوجهی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی تاثیرگذار است