نویسندگان:
عبداله رحیمی1 ، زیبا نصیرزاده2 ، سمیه سپه وند3 ، حدیث جوانمرد4 .1کارشناس ارشد روانشناسی اسلامی مثبتگرا، مؤسسۀ آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان
3کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا
4کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه قم
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر کاهش اضطراب امتحان و افزایش مسئولیت پذیری دانش آموزان دختر دبیرستان شهر الشتر است پژوهش از نوع آزمایشی ، طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بوده است جامعه آماری آن کلیه دانش آموزان دختر دبیرستان شهر الشتر بود که از بین ۸ دبیرستان ۲ دبیرستان به تصادف انتخاب شد به منظور انتخاب نمونه از بین دانش آموزانی که نمرات آنها در ترکیب متغیرهای وابسته بیش از یک انحراف استاندارد بالاتر از متوسط بود ۳۰ نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه ۱۵ نفره تقسیم شدند در نهایت به صورت تصادف یکی از گروه ها به عنوان گروه آزمایش و یکی گروه کنترل در نظر گرفته شد گروه آزمایش ۷ جلسه برنامه آموزش واقعیت درمانی را دریافت کردند، ولی به گروه کنترل هیچ گونه آموزشی ارائه نشد هر دو گروه پرسشنامه اضطراب و مسئولیت پذیری را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند نتایج پژوهش نشان داد آموزش واقعیت درمانی بر اضطراب امتحان و مسئولیت پذیری دانش آموزان اثر بخش بوده است بنابراین معلمان می توانند برای کاهش اضطراب امتحان و افزایش مسئولیت پذیری دانش آموزان از روش واقعیت درمانی استفاده کنند