نویسندگان:
مژگان ضرغامی فرد1 ، نگین صابری فرد2 ، رامین کریمی مشهدی3 ، ناصح بهمنی4 ، مهسا مومنی چلکی5 ، مهران محبیان فر6 ، مهدی رفتاری7 .1استادیارمدیریت رفتارسازمانی ، دانشکده مدیریت، دانشگاه هرمزگان
2کارشناسی روانشناسی عمومی، دانشگا ه آزاد اسلامی واحد دزفول، ایران
3کارشناسی ارشد مشاور ه خانواده، دانشگا ه شهرکرد، ایران
4کارشناسی ارشد مشاور ه خانواده، دانشگا ه خوارزمی تهران ، تهران ، ایران
5کارشناسی ارشد مشاور ه خانواده، دانشگا ه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، اهواز، ایران
6کارشناسی ارشد مشاور ه خانواده، دانشگا ه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، اهواز، ایران
7کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، ایران
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس نوجوانان بوده است روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموز نوجوان شهر ایذه در نیمه دوم سال ۱۳۹۸بودند نمونه پژوهش ۳۰ نفر دانش آموز نوجوان بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و گروه گواه ۱۵ نفر تقسیم شدند ابزار پژوهش پرسشنامه عزت نفس بود در ابتدا بر روی هر دو گروه پیش آزمون اجرا گردید، سپس آموزش مهارتهای زندگی در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ایی اجرا شد و پس از اتمام برنامه آموزشی ، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد یافته ها حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد میانگین نمره عزت نفس نوجوانان در پس آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش پیدا کرده است بنابراین آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس نوجوانان تاثیر دارد