نویسندگان:
مهتا مظفری1 ، زهره مصباح فر2 ، محمدشهاب محمدآخوندی3 ، علیرضا مصباح فر4 .1دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان
2کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، یزد، ایران
3کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران
4کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری، اداره کل آموزش و پرورش، یزد، ایران
چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تدریس مبتنی بر زیبایی شناسی با استفاده از نقشه ذهنی بر اهمال کاری دانش آموزان در فضای مجازی انجام شد روش: پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه هفتم مدارس شهر یزد در سال تحصیلی ۰۰ ۹۹ بود، که در مجموع تعداد ۳۰ دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری جایگزین شدند گروه آزمایش تحت ۱۰ جلسه آموزش درس مطالعات اجتماعی با استفاده از نقشه ذهنی در فضای مجازی قرار گرفت در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد برای اندازه گیری متغییر، در هر دو گروه پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم ۱۹۹۸ اجرا شد و داده های به دست آمده از اجرای پیش آزمون و پس آزمون، با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اثربخشی تدریس مبتنی بر زیبایی شناسی با استفاده از نقشه ذهنی بر اهمال کاری دانش آموزان در فضای مجازی باعث کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان در مقایسه با گروه کنترل در پس آزمون شده است ۰/۰۱>P نتیجه گیری: اثربخشی تدریس مبتنی بر زیبایی شناسی با استفاده از نقشه ذهنی بر اهمال کاری دانش آموزان در فضای مجازی می تواند برای کاهش اهمال کاری دانش آموزان در مدارس و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد