نویسندگان:
علی حیدری قمی1 ، کاظم فروتن نژاد2 .1اداره کل اموزش و پرروش استان قم
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاد اسلامی واحدخوراسگان،اصفهان،ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر کارکرد اجرایی بر اختلال یادگیری در پسران پایه اول ابتدایی در نیم سال اول تحصیلی ۱۳۹۸ بود روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نظر هدف کاربردی بود جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه پسران اول ابتدایی مدارس دولتی شهراصفهان که دارای اختلال یادگیری درنیم سال اول ۱۳۹۸ بود با توجه به محدودیت جامعه پژوهش و نوع مطالعه حاضر، با روش نمونه گیری در دسترس، تعداد ۳۰ پسر ابتدایی دارای اختلال یادگیری داشتند انتخاب شدند که به صورت تصادفی ۱۵ نفر در گروه کنترل و ۱۵ نفر در گروه آزمایش در جلسات بازی درمانی گروهی طی ۱۰ جلسه دریافت کردند نتایج تحلیل کواریانس یک راهه ANCOVA نشان داد که بازی درمانی مبتنی بر کارکرد اجرایی موجب بهبود اختلال یادگیری در دانش آموزان پسر پایه اول ابتدایی شد پیشنهاد می شود بازی درمانی مبتنی بر کارکرد اجرایی به عنوان یک مداخله ی روان شناختی موثر، در طراحی و ارائه پروتکل های درمانی اختلال یادگیری اعم ازنوشتن،خواندن،ریاضی و مورد استفاده قرار گیرد