نویسندگان:
معصومه صمدی1 ، مریم شاهنده2 ، خدیجه صانعی دهکردی3 .1گروه تعلیم و تربیت اسلامی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران- استاد مدعوگروه تربیت و مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3کارشناسی ارشد رواشناسی اسلامی گرایش مثبت گرا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روان درمانی مثبت گرا بر رشد پس آسیبی بهبود یافتگان کرونا انجام شد روش: پژوهش حاظر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری افراد بهبود یافته از بیماری کرونا در سال ۱۳۹۹ ساکن شهر اهواز بودند، که ۳۰ نفر از آنها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و گروه گواه ۱۵ نفر جایگزین شدند ابزار سنجش پرسشنامه رشد پس آسیبی تدسکی بود و روان درمانی مثبت گرا در ۱۴ جلسه نود دقیقه ای از طریق پیام رسان واتسآپ برای گروه مداخله برگزار گردیدو پس از پایان دوره، پس آزمون اجرا شد داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس با نرم افزار ۲۵ spss تحلیل شد یافته ها نشان داد مداخله روان درمانی مثبت گرا منجر به افزایش مولفه های امکان های تازه، ارتباط با دیگران و ارزش زندگی از متغیر رشد پس آسیبی تاثیر دارد P<۰/۰۱ ولی در دو مولفه تحول معنوی و توانمندی های شخصی تفاوت معنی دار نیست نتیجه گیری: مداخله رواندرمانی مثبت گرا بر افزایش رشد پس آسیبی از طریق بهبود امکان های تازه، ارتباط با دیگران و ارزش زندگی آن، در بهبود یافتگان ازکرونا تاثیر داشته و به عنوان مداخله ای موثر برای مساعدت به بهبود یافتگان از کرونا پیشنهاد می گردد