نویسندگان:
هادی حسین خانی1 ، عباس قنبری2 ، شهره محمودیان3 .1مٰوسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
2گروه علوم تربیتی،واحد بهبهان،دانشگاه آزاد اسلامی،بهبهان،ایران
3گروه روانشناسی،واحد تهران،دانشگاه تهران،تهران، ایران
چکیده فارسی: ما در این مقاله به بررسی ابعاد شخصیتی، اجتماعی و تحصیلی درنوجوانان پرداخته ایم نمونه ای متشکل از تعدادی از نوجوان در نظر گرفته شد و برای متغیرهای شخصیتی، توانایی شناختی غیرکلامی ارزیابی بررسی شد، در حالی که نمرات پایان سال از مدیریت مدرسه به دست آمد با استفاده از یک رویکرد جامعه شناختی، شرکت کنندگان میزان پذیرش و رد و همچنین درک خود را از پذیرش و نمرات رد شده در محیط کلاس ارزیابی شد نتایج نشان می دهد که وابستگی جنسیتی بر ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی و موقعیت اجتماعی واقعی برای نوجوانان و موقعیت اجتماعی ادراکی برای کودکانتاثیر میگذارد به طور کلی شخصیت بر موقعیت اجتماعی تاثیر می گذارد جنسیت همچنین تاثیرات موقعیت اجتماعی واقعی بر پیشرفت تحصیلی را تعدیل می کند، که در آن دختران نوجوان بیشتر تحت تاثیر پذیرش ضعیف قرار می گیرند عواقب آن نیز مورد بحث قرار گرفته است