نویسندگان:
محمدجواد صافیان1 ، مهدی محمودی2 ، سیده نرگس میرعالی3 .1دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2استادیار علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران
3دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور تهران
چکیده فارسی: باوجود تفاوت های بسیاری که در نظام های آموزشی و مباحث فرهنگی میان کشورهای مختلف جهان وجود دارد، همه آنها بازی را به عنوان یک ضرورت اساسی و عاملی در رشد و یادگیری کودکان تشخیص می دهند بسیاری از مربیان بزرگ همچون مونته سوری، فروبل، پیاژه، مک میلان، ویگوتسکی نیز بر نقش بازی به عنوان مهم ترین روش آموزش کودکان برای یادگیری مهارت ها و موضوعات تاکید کرده اند بازی آموزشی یک فعالیت برنامه ریزی شده، رقابتی و دارای هدف مشخص است پرکاربردترین برنامه های آموزشی بر مبنای بازی های متنوع و کودک محور در دوره پیش از دبستان طراحیو تدوین می شوند ما در این پژوهش، با توجه به نقش مهم بازی، در تربیت کودکان و شکل دهی توانایی های و استعدادهای فراوان آنان ، قصد داریم ضمن مروری بر زندگی نامه خانم مونته سوری به بررسی فعالیت ها و عقاید ایشان درزمینه تعلیم و تربیت پرداخته و تاثیر بازی های آموزشی مونته سوری بر کودکان را مورد بررسی قرار دهیم