نویسندگان:
محمد بهشتی1 ، خاتون محرابی نیا2 ، حمید صمیمی مهر3 ، سید نعمت الله ریحان نژاد4 .1عضو گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
2کارشناس آموزش ابتدایی،مدیر آموزگار، آموزش و پرورش دهدشت
3کارشناس ارشد روانشناسی،راهبر آموزشی و تربیتی، آموزش و پرورش دهدشت
4کارشناس ارشد زبان و ادبیات، معاونت دبیرستان، آموزش و پرورش دهدشت
چکیده فارسی: تدریس تنها فعالیت معلم در کلاس درس نیست بلکه فعالیتی دو جانبه از طرف معلم و دانش آموزان می باشد که در جریان آن بین دانش آموزان با یکدیگر و معلم تعامل وجود دارد روش تدریس را می توان به دو گروه عمده تقسیم کرد: روش های تدریس فعال و روش های تدریس غیر فعال سنتی شیوه های آموزش سنتی دانش آموزان را با روش های شناختی که مرتبط با دنیای فردا است همراه نمی کند و چنین تدریس نامناسبی همراه با عدم طرح موضوعات بحث برانگیز، محیط آموزشی ملالت آوری را ایجاد می کند در مقابل روش تدریس سنتی، روش های دیگری وجود دارد که در آنها بر خلاف روش تدریس غیر فعال، دانش آموزان بیشتر فعالیت دارند و قسمت اعظم کار آموزش و تدریس به عهده ی دانش آموزان می باشد پژوهش حاضر با هدف نشان دادن اهمیت بهره گیری از روش های نوین تدریس و همچنین نقش آن در پرورش علاقه و انگیزه در دانش آموزان انجام گرفته است لذا در این راستا به معرفی پنج نمونه از روش های فعال تدریس که عبارت اند از : روش حل مساله ، روش بحث گروهی، روش پرسش و پاسخ ، روش بارش مغزی و روش گردش علمی پرداخته شده است پژوهش حاضر از نظر روش، تحقیق کیفی توصیفی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات استفاده از کتب و مقالات معتبر در این زمینه می باشد