نویسندگان:
محمود سعیدی رضوانی1 ، لیلا سماعی باغبادرانی2 .1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
2کارشناس آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش باغبهادران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به ساحت های ششگانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی، با روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا انجام گرفته است جامعه آماری پژوهش شامل کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش، از نمونه گیری صرف نظر وکل جامعه آماری مورد مطالعه قرار گرفت ابزار گردآوری اطلاعات چک لیست محقق ساخته می باشد که روایی آن با استفاده از قضاوت متخصصان تعیینگردید داده های حاصل با استفاده از شاخص های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج پژوهش نشان داد که در مجموع ۹۲۹ مرتبه به ابعاد و مولفه های ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین توجه شده است که از بین کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی؛ بیشترین میزان توجه را کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم با فراوانی مرتبه و ۳۶/۲۷ درصد و کمترین میزان توجه را کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم با فراوانی ۱۲۹ مرتبه و ۱۳/۸۸ درصد به خود اختصاص داده است همچنین بیشترین توجه به ساحت اجتماعی و سیاسی با فراوانی ۳۷۵ مرتبه و ۴۰/۳۶ درصد و کمترین توجه به ساحت زیستی و بدنی با فراوانی ۷۳ مرتبه و ۷/۸۵ درصد می باشد