نویسندگان:
مرتضی کرمی1 ، خاطره عباسی نسب2 ، اشرف شکیب نیا3 .1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد،ایران.
2دانش آموخته کارشناسی ارشد، روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد بافت
3دانش آموخته کارشناسی ارشد، روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد بافت
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به بررسی شیوع اختلال های رفتاری دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه شهرستان تهران می پردازد حجم نمونه آن ۷۶۲ دانش آموز بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای و خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلال های رفتاری در نمونه مورد نظر ۸۲ / ۱۹ درصد است میزان شیوع در پسران، بیشتر از دختران، در دوره راهنمایی بیشتر از دوره متوسطه، در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی است نتایج میزان شیوع بر اساس زیرگروه های طبقات تشخیصی اختلال های رفتاری آزمون وودورث نشان داد که اختلال پرخاشگری شایع ترین، و اختلال وسواس پسیکاستنی کمترین میزان شیوع را در هر دو گروه دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه دارد در بین عوامل جمعیت شناختی؛ پایه تحصیلی، تحصیلات والدین، طلاق والدین، فوت والدین و سطح درآمد خانواده با بروز اختلال های رفتاری در دانش آموزان رابطه معناداری دارند