نویسندگان:
زینب فضلی1 ، نرگس رضا زاده اشرفی2 ، سمیه چاله کائی3 .1استادیار گروه تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه الزهرا تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، مازندران، دانشگاه آزاد اسلامی نکا
3هنرآموز طراحی و دوخت، مازندران، بابل، کاردانش زینبیه درونکلای شرقی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش های آموزش و یادگیری در فضای مجازی در دوران شیوع کرونا انجام شده است روش پژوهش توصیفی تحلیلی اسنادی و از نوع بنیادی نظری می باشد تجزیه و تحلیل اطلاعات به شیوه ی عقلانی منطقی صورت گرفت و برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و فیش برداری استفاده شد منابع تحقیق شامل کتاب ها، پایان نامه ها، نشریات، سایت های معتبر داخلی و خارجی و پژوهش های مرتبط با موضوع تحقیق می باشد می توان نتیجه گرفت هر چند که آموزش آنلاین یک نیاز آنی در فرایند یادگیری و یاددهی بوده و دارای فواید زیادی است اما برای معلمان، استادان و مراکز آموزشی مشکلاتی از جمله نا آشنایی با فناوری جدید و چالش هایی ناشناخته را به وجود آورده است بنابراین، مادامی که در دوران ابهام آمیز بحران کرونا ویروس به سر می بریممدارس باید پیوسته در تلاش برای ارائه آموزش با کیفیت بالا و ارتباط استوار با دانش آموزان باشند برای انجام این کار لازم است تا آموزش و پرورش به نیازها و نگرانی های دانش آموزان گوش دهند و خود را با به روزترین ابزارهای فناورانه ارتقا دهند لکن پیشنهاد راهکارهای مدیریتی و اجرایی برای رفع آسیب ها و چالش های حاصل از آن می تواند زیربنای روشی غنی برای آموزش در دوران بیماری کرونا و پسا کرونا ایجاد نماید