نویسندگان:
یداله اقدامی1 ، رضوان علی بخشی2 .1مدرس دانشگاه فرهنگیان
2دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ وفلسفه آموزش وپرورش، گرایش تعلیم وتربیت اسلامی، دانشگاه پیام نور اراک،ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف «بررسی جایگاه فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی در تربیت انسان فرهیخته و تدوینالگوی مطلوب آن»، انجام شد، این پژوهش که از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه کاربرد داده ها توصیفی تحلیلی بود، با استناد به پژوهش های معتبر و مستند، جایگاه فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی درتربیت انسان فرهیخته و الگوی مناسب برای آن مطرح و پاسخ داده شد نتایج بدست آمده از مرورمطالعاتی، در باب پاسخگویی به سئوالات، نشان داد که انسان فرهیخته انسان کامل و توسعه یافته براساس آموزه های قرآنی و در سایه تعلیم و تربیت اسلامی همان انسانی است، که با حرکت بر محورانسانیت و اصول فطرت، تکامل می یابد و با یاری جستن از سه منبع عقل، وحی و تجربه، راه تعمیق وگسترش اصول انسانی را، در عرصه های حیات خود باز می کند