نویسندگان:
نرگس سجادیه1 ، جواد کاظم پور2 ، اکرم کرمعلی3 .1عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
2کارشناس ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
3مدرس مدعو دانشگاه پیام نور واحد پردیس
چکیده فارسی: مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با رضایت شغلی و خلاقیت مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران به روش توصیفی از نوع همبستگیانجام شد جامعه آماری شامل کلیه مدیران زن و مرد مدارس ابتدایی دولتی مناطق ۱۹ گانه شهر تهران، که تعداد آنها ۹۰۷ نفربود، که در سالتحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ مشغول به خدمت بودند بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد ۲۷۰ نفر به روش خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده انتخاب شدند ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد از قبیل پرسشنامه سبک رهبری تحول آفرین باس و آلیو MLQ ۲۰۰۰ ، پرسشنامه رضایت شغلی میسه سوتا MSQ و پرسشنامه خلاقیت رندسیپ ۱۹۷۹ بود روایی پرسشنامه های مذکور پس از نظر سنجی از ۱۰ نفر صاحب نظر و همچنین استاد راهنما، تایید و پایایی آنها پس از اجرای آزمایشی بین ۳۰ نفر از مدیران، به ترتیب با ضرایب ۰/۹۳، ۰/۹۴ و ۰/۸۹۵ محاسبه و تائید شد و پس ازاجرای اصلی، دادها به صورت توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نتایج نشان داد؛ که از دیدگاه مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران باافزایش کاربرد سبک رهبری تحول آفرین ، رضایت شغلی و خلاقیت نیز افزایش می یابد بعلاوه مولفه ملاحظه فردی بدلیل دارا بودن ضریب بتابیشتر ۰/۳۵۸ بیشترین سهم و مولفه ترغیب ذهنی با ضریب ۰/۱۲۹ کمترین سهم را در تبیین و پیش بینی رضایت شغلی مدیران دارا می باشد و همچنین مولفه ترغیب ذهنی بدلیل دارا بودن ضریب بتا بیشتر ۰/۲۴۶ ، بیشترین سهم و مولفه نفوذ آرمانی با ضریب ۰/۱۱۷ کمترین سهم را در تبیین و پیش بینی خلاقیت مدیران دارا می باشد