چکیده فارسی: هدف این تحقیق بررسی و شناسایی مولفه های مدرسه شاد در مقطع ابتدایی بود روش تحقیق از نظر شیوه گردآوریاطلاعات توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود جامعه آماری شامل کلیه معلمان و اولیای دانش آموزان مدارسابتدایی شهر مهریز بود حجم نمونه بر اساس جدول «مورگان» برابر ۵۰ معلم و ۵۰ اولیای دانش آموزان برآورد شد روشنمونه گیری تصادفی خوشه ای و طبقه ای بود ابزار با گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس پنج درجه ای لیکرتبا ضریب آلفای ۰/۸۳ بود برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی و فریدمن استفاده شد نتایج بدست آمدهنشان داد که: ۱ از دیدگاه معلمان و والدین دانش آموزان مورد مطالعه عوامل فیزیکی، عوامل آموزشی، عوامل اجتماعی وفرهنگی، عوامل سازمانی و عوامل اقتصادی از جمله عواملی هستند که در ایجاد و شکل گیری مدارس شاد تاثیر دارند ۲ ترتیب اهمیت هر یک از مولفه های مدارس ابتدایی شاد در شکل گیری اینگونه مدارس از دیدگاه معلمان عبارت است از عواملاجتماعی و فرهنگی، عوامل فیزیکی، عوامل آموزشی، عوامل سازمانی و عوامل اقتصادی و از نظر والدین عبارت است از عواملآموزشی، عوامل فیزیکی، عوامل اجتماعی و فرهنگی، عوامل اقتصادی و عوامل سازمانی