نویسندگان:
محمد رضا عابدی1 ، اعظم صفت گل2 ، محمدعلی نخعی مقدم3 .1استاد گروه مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین الملل کیش، کیش، ایران
3کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، زابل، ایران
چکیده فارسی: هدف اصلی تحقیق حاضر مطالعه نقش رهبری خدمتگزار بر توانمند سازی معلمان با توجه به نقش میانجی خلاقیتسازمانی مطالعه ای در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان زابل می باشد، توانمند سازی معلمان ارتباط مستقیمی با توانمندیو توانایی دانش آموزان دارند از این رو بررسی عوامل اثر گذار بر توانمندی و خلاقیت معلمان حائز اهمیت است، بنابراین دراین پژوهش به بررسی میزان تاثیرگذاری رهبری خدمتگزار بر توانمند سازی معلمان با توجه به نقش میانجی خلاقیت معلمانمقاطع ابتدایی در شهرستان زابل پرداختیم روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری این تحقیق کلیه معلمانمقطع ابتدایی در شهرستان زابل می باشند که به تعداد ۶۵۴ نفر است حجم نمونه مطابق جدول کرجسی ومورگان ۲۴۳ نفرمی باشد و برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد ابزار اندازه گیری شامل سه پرسشنامه بوده کهبرای برای اندازه گیری رهبری خدمتگزار از پرسشنامه قلی پور و همکاران ۱۳۹۸ و برای اندازه گیری توانمندسازی معلماناز پرسشنامه اسپریتزر ۱۹۹۵ و برای اندازه گیری متغیر قابلیت خلاقیت نیز از پرسشنامه هسو ۲۰۱۴ استفاده شده است پرسشنامه های بکار رفته در این پژوهش استاندارد بوده و از روایی بالایی برخوردار است پایایی آنها نیز طبق آلفای کرونباخبرای رهبری خدمتگزار ۰ ۸۱ ،توانمندسازی کارکنان ۰ ۸۳ و برای قابلیت خلاقیت ۰ ۹۵ بدست آمده است برای تجزیهوتحلیل داده ها از نرم افزار LISREL استفاده شده که به بررسی فرضیات تحقیق و معادلات ساختاری مدل پرداخته است یافته های آزمون نشان داد که رهبری خدمتگزار خدمت رسانی، تواضع وفروتنی، قابلیت اعتماد و مهرورزی بر توانمندسازی معلمان با توجه به نقش میانجی خلاقیت معلمان مقاطع ابتدایی در شهرستان زابل تاثیرمعناداری وجود دارد