نویسندگان:
فریبرز مکاریان1 ، شیما کاپله2 .1استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی نگاهی بر هراس اجتماعی به عنوان نوعی اختلال اضطرابی در دانش آموزان مدارس میباشد پژوهش بر حسب هدف کتابخانه ای می باشد، جامعه آماری پژوهش طیف دانش آموزان مدارس ابتدایی تا متوسطه نوجوانان می باشد مطالعات صورت گرفته در مقاله حاضر برگرفته از جدیدترین پژوهش های صورت گرفته، ایده هایسازنده، پیشنهادهای نوآورانه و ابتکارات و راه حل های خلاق می باشد که با آن میتوان در زمینه برنامه های پیشگیری ازآسیب های اجتماعی اقداماتی صورت داد در جوامع امروزی افزایش رفتارهای پر خطر بخصوص هراس اجتماعی در دانشآموزان سنین بلوغ و متوسطه به یکی از مهمترین دغدغه های خانواده ها مبدل گردیده است، لذا پیشگیری و آموزش شیوههای برخورد با آن می تواند تا حد زیادی از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نماید لذا در این مقاله سعی گردیده شده تا باارتقاء آگاهی و آموزش در جهت عوامل دخیل در هراس اجتماعی دانش آموزان در مدرسه، خانواده و جامعه از این عواملجلوگیری شود لذا در این زمینه آگاهی و آموزش مستمر بسیار دارای اهمیت می باشد در جمع بندی این مقاله می توان چنین عنوان کرد که افراد مبتلا به هراس اجتماعی اغلب تعارض میان نیاز به برقراریارتباط اجتماعی و اجتناب از احساسات ناخوشایند مورد انتظارشان از تعامل با سایرین را از راه اجتناب و انزوای اجتماعیحل می کنند هراس اجتماعی می تواند یک میانجی برای استفاده بیمار گونه از اختلالات موجود باشد افراد دارای هراساجتماعی، فقدان مهارت های اجتماعی خود را به بی کفایتی و بی ارزشی خود ربط می دهند برنامه ریزی و اجرای برنامه هایآموزشی و توانبخشی برای ارتقای سطح کنونی خدمات آموزشی و توانبخشی دانش آموزان مستلزم تشخیص عناصر ومولفه های موثر در آن است ازاینرو نتایج حاصل از این پژوهش می تواند در جهت استفاده های عملیاتی موردتوجه برنامهریزان و نهادهای تصمیم ساز از جمله وزارت آموزش وپرورش، سازمان بهزیستی و دیگر نهادهای درگیر با این دانش آموزانقرار گیرد