نویسندگان:
ناهید حیدری1 ، آرزو ابش زاده قره تپه2 ، عذرا غفاری3 .1دانشگاه علامه طباطبایی، دکترای رشته فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی (نویسنده مسئول)
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی کیفیت تدریس بر اساس خوش بینی آموزشی و ویژگی های شخصیتی معلمان انجام شد روش این پژوهش از نوع همبستگی بود جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل بود نمونهمورد نظر به تعداد ۱۵۰ نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شد ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه پنجعاملی شخصیت کاستا و مک کری ۱۹۸۹ ، پرسشنامه کیفیت تدریس سراج ۲۰۰۳ و پرسشنامه خوش بینی آموزشی بیردو همکاران ۲۰۱۰ بودند برای تحلیل آماری داده ها نیز از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده گردید نتایج تحلیل آماری نشان داد بین کیفیت تدریس با خوش بینی آموزشی و ویژگی های شخصیت معلمان ارتباط معنی داریوجود دارد همچنین نتایج پژوهش نشان داد خوش بینی آموزشی و ویژگی های شخصیتی، ۰/۲۰ از واریانس کیفیت تدریسمعلمان را پیش بینی می کند بنابراین بر اساس نتایج این پژوهش می توان گفت، خوش بینی آموزشی و ویژگی هایشخصیتی نقش مهمی در کیفیت تدریس معلمان ایفا می کنند