نویسندگان:
آزاده ظفرمند1 ، سید محمد قلمکاریان2 ، پروین نقی زاده3 .1کارشناس ارشد مطالعات برنامه درسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
2دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت
3کارشناسی ارشد رشته مشاوره گرایش مدرسه
چکیده فارسی: هدف تحقیق حاضر اثربخشی مهارت های حل مساله بر اختلالات یادگیری و تنیدگی تحصیلی دانش آموزان بیش فعال پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان ایذه بود پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود جامعه آماری مشتمل بر کلیه ی دانش آموزان دانش آموزان بیش فعال پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان ایذه بودند که تعداد ۳۰ نفر دانشآموز پایه پنجم که اختلال کمبود توجه/بیش فعالی در آنها تشخیص داده شدند به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه اختلالات یادگیری ویلکات و همکاران ۲۰۱۱ و پرسشنامه تنیدگی تحصیلی سان، دون، هو و ژو ۲۰۱۱ بودند اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری، با استفاده از نسخه ۲۲ نرم افزار آماری SPSS تحلیل شد یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های حل مساله بر اختلالات یادگیری و تنیدگی تحصیلی دانش آموزان بیش فعال پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان ایذه تاثیر دارد و می توان نتیجه گیری کرد که برایکمک به کاهش اختلالات یادگیری و تنیدگی تحصیلی دانش آموزان بیش فعال رویکرد حل مساله مناسب می باشد