چکیده فارسی: مدارس و معلمان نقشی فرهنگی در رشد و توسعه علمی دانش آموزان و کسب پیشرفت های آموزشی آن ها برعهده دارند ارتباط معلم و دانش آموز یکی از مهم ترین ارکان آموزش و یادگیری است، در واقع علم نقش مهمی در سلامت فکری و روانی دانش آموزان دارد هر معلمی می داند که تدریس تنها آموزش محتوای درسی نیست بلکه برقراری ارتباط نزدیک و حمایت گر با دانش آموزان نیز نه تنها تاثیر زیادی بر رشد عاطفی و اجتماعی آنها دارد بلکه به یادگیری دروس نیز کمک می کند پژوهش حاضر از نوع کیفی می باشد و محتوا با بررسی کتاب ها و مقالات مختلف و مصاحبه با تعدادی از دانش آموزان گردآوری شده است یافته های این پژوهش نشان می دهد که معلمانی که به روابط مثبت خود با دانش آموزان توجه دارند و فضای صمیمانه و گرمی در کلاس ایجاد می کنند، دانش آموزانی موفق تر دار زمینه تحصیلی، اخلاقی، روانی و اجتماعی پرورش می دهند می توان از پژوهش حاضر این نتیجه را گرفت که با توجه به اینکه دبیران در هر مقطع و پایه ای تاثیر زیادی که در ابعاد گوناگون شخصیت و زندگی دانش آموزان دارند باید با رابطه ای مثبت و ایجاد محیطی دوستانه سعی در بهبود همه جانبه دانش آموزان داشته باشند