نویسندگان:
علی عنایتی نوین فر1 ، خدیجه امانی فیروزآباد2 ، محمدباقر اسدی3 ، ژاله واله4 .1دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد اردبیل
3کارشناسی ارشد الهیات فقه و مبانی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
4کارشناسی ارشد مدیریت تربیت بدنی، آموزش و پرورش شهرستان نور
چکیده فارسی: امروزه در پی گسترش روزافزون نظام های آموزشی و ایجاد تغییرات پی در پی در ساختار و برنامه های آموزشی، ضرورت افزایش اثربخشی وکارایی تعلیم و تربیت بیش از بیش اهمیت پیدا کرده است از یک طرف دگرگونی ها و تحولات بسیار در زمینه های مختلف علوم و تکنولوژی سبب تغییر روش های تدریس و لزوم آشنایی معلمان با فناوری های جدید آموزشی شده است از طرف دیگر حفظ تداوم کیفیت و اثربخشی مستلزم شناسایی مشکلات و چالش های پیش رو و پیش بینی نشده است هدف تمام برنامه های ضمن خدمت آموزش و پرورش راهنمایی، هدایت و توانمند شدن معلمان در جهت بهبود تدریس است معلم حلقه ضعیف فرایند آموزش و پرورش که باید مورد کنترل و بازرسی قرار گیرد نسبت بلکه در خط مقدم تعلیم و تربیت قرار دارد و هر اقدامی که بتواند به بهبود و مرمت نفش بی بدیل معلم در فرآیند آموزشی و تربیتی کمک کند از جمله اقدام پژوهی، گامی بزرگ در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت است اقدام پژوهی رویکرد سازنده ای در جهت گسترش توانایی های کارکنان در عرصه های گوناگون شغلی و حرفه ایی است در حیطه آموزش و پرورش نیز این اندیشه گامی اساسی در جهت اصلاح و بهبود محسوب می شود که با تکیه بر توانایی ها و مشارکت عمومی به ثمر می رسد با این رویکرد همه کارکنان می توانند به عنوان عنصری سازنده و فکوردر جهت شناسایی مسایل و حل آنها در محیط های آموزشی سازمان دهی وبه کار گرفته شوند