نویسندگان:
فریبرز رحیم نیا1 ، امیر مصطفائی درمیان2 ، فرشته اسدزاده3 .1استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2دانشجوی کارشناسی روانشن اسی، پیام نور تهران ایران
3عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی پیام نور تهران ایران
چکیده فارسی: شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد اختلالات بسیاری در ساختارهای اجتماعی موجود شده که یکی از مهم ترین آنها گرایش بیش از حد به استفاده از فضای مجازی ناشی از اجرای برنامه های قرنطینه عمومی است این در حالی است که همواره متغیرهای سلامت اجتماعی بطور واضحی متاثر از عضویت و فعالیت در شبکه های مجازی هستند هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر کاهش استفاده از فضای مجازی بر سلامت اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسط در شرایط شیوع ویروس کرونا در شهرستان بیرجند است این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش پژوهش، توصیفی پیمایشی می باشد جامعه آماری این تحقیق شامل دانش آموزان مطقع متوسطه در شهرستان بیرجند بوده که با توجه به فرمول کوکران نمونه ای به حجم ۳۷۰ از این جامعه انتخاب شده است پس از جمع آوری اطلاعات از نمونه آماریمورد نظر، داده ها به کمک روش های موجود در آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون رگرسیون برای بررسی فرضیه ها مورد تحلیل قرار گرفته است مطابق با نتایج حاصله می توان گفت که کاهش استفاده از فضای مجازی بر سلامت اجتماعی و ابعاد آن شامل شکوفایی اجتماعی ۰/۱۹۸ و مشارکت اجتماعی ۰/۲۷۱ تاثیری معنی دار دارد لذا پیشنهاد شد که والدین در محیط خانواده و همچنین مدیران و دبیران در محیط مدرسه بر کاهش استفاده از فضای مجازی و معرفی سایر منابع سرگرم کننده و مفید تاکید کنند تا طی طریقی مناسب جهت ارتقاء سطح سلامت اجتماعی فعلی دانش آموزان در راستای پویاییاجتماعی نسل جوان صورت گیرد