نویسندگان:
حمزه محمدآبادی1 ، فهیمه صالحی2 ، حکیمه دشتی چهاردهی3 ، زری ویسی پور4 .1دانشجو / گروه فلسفه تعلیم و تربیت، بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، میدان پژوهش، کرمان، ایران
2کارشناسی راهنمایی و مشاوره
3کارشناسی، رشته راهنمایی و مشاوره
4کارشناسی، مدیریت امور فرهنگی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه باورهای هوشی، خودنظم دهی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان بود جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه ی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان لردگان بودند که سال تحصیلی ۱۴۰۰ مشغول به تحصیل بودند در این پژوهش تعداد ۲۰۰ نفر از این دانش آموزان به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم ۱۹۸۴، پرسشنامه نظریه تلویحی هوش عبدالفتاح و یتس ۲۰۰۶ ، پرسشنامه خودنظم دهی تحصیلی و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی می باشد تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS ۲۰ انجام گرفت برای آزمون فرضیه های پژوهش از روش همبستگی و رگرسیون استفاده شد نتایج نشان داد که بین باورهای هوشی و خودنظم دهی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیش بین روی هم رفته ۱۴ درصد واریانس اهمالکاری تحصیلی را پیش بینی می کنند سطح معناداری برای پژوهش حاضر а =۰/۰۵ می باشد