نویسندگان:
محمد قلمکاریان1 ، حسین مختاری2 .1استاد یار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور اصفهان
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاور مدرسه واحد اصفهان
چکیده فارسی: اضطراب امتحان حوزه های مختلفی از زندگی تحصیلی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد که می تواند عملکرد فرد را دچار اختلال کند اضطراب امتحان یک واکنش هیجانی ناخوشایند به موقعیت ارزیابی است این هیجان با احساس نوعی از تنش، تشویش و برانگیختگی سیستم عصبی خودکار مشخص می شود با توجه به این موضوع، هدف پژوهش، بررسی رابطه عزت نفس و اضطراب امتحان دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان فارسان بود روش این پژوهش توصیفی_همبستگی است جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه ی دانش آموزان پایه اول متوسطه شهرستان فارسان تشکیل دادند با توجه به شرایط کرونا حاکم بر جامعه تعداد ۶۰ نفر با استفاده از روش دسترس انتخاب شدند و برای تحلیل داده ها از آزمون پیرسون استفاده شد تحلیل داده ها نشان داد متغیر عزت نفس، پیش بینی کننده ی منفی و معناداری برای اضطراب امتحان دانش آموزان پایه اول متوسطه است درواقع بین دو متغیر عزت نفس و اضطراب امتحان، همبستگی منفی و قوی وجود داشت نتایج پژوهش کنونی بایستی برنامه ریزان و متخصصان حیطه های ذیربط را به سمت توجه به این مشکل هدایت کند و می تواند تلویحاتی برای ایجاد زمینه های بیشتر حمایت اجتماعی از این افراد داشته باشد و پیشین های برای تحقیقات گسترده تر در این زمینه ایجاد کند