نویسندگان:
فریبرز باقری1 ، ندا مرادخانی2 .1دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران،تهران،ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی واحد شهید مطهری خوی
چکیده فارسی: در این مقاله به طور کل ومختصردرباره منشاء مشکلات آموزشی، خصوصیات و ویژگی های دانش آموزانی که مشکل در یادگیری دارند ،عواملی که باعث بروز این مشکلات می شود، چگونگی تشخیص مشکلات ، راه هایی برای درمان مشکلات یادگیری توضیح داده می شود ابعاد شخصیتی شامل ابعاد جسمی، اجتمائی، عقلی و عاطفی می باشد که این ابعاد باید متعادل رشد کنند اگر والدین و معلم از میزان استعداد فراگیر اطلاع درستی نداشته باشند درنهایت منجر به آسیب های جبران ناپذیری می شود اگر مشکلات درست ارزیابی نشوند تاثیر بالقوه ای روی عملکرد ناسازگارانه ی فرد خواهند داشت و در حوزه های چندگانه زندگی دانش آموزضعف ایجاد خواهد کرد مشکلات یادگیری برای افراد درد آور می شوند زیرا نمی توانند دریابند که چرا یادگیری برایشان دشوار شده است و تمرکزی روی فضای کلاس و مطالبی که آموخته می شود ندارد ،در حالی که بعضی از آنان احساس می کنند به اندازه دوستان شان باهوش هستند و بعضی حس و تصور کم هوشی به خود القا می کنند بسیاری از دانش آموزان که در یادگیری مشکل دارند اعتماد به نفس خود را برای ادامه یادگیری از دست می دهند و این می تواند آنها را به سمت ناتوانی و حتی حس بی کفایتی هدایت کند مقاله حاضر با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی کوشیده است عوامل موثر بر روند منفی یادگیری ومشکلات آموزشی را به طور خلاصه وکلی بررسی کند نتیجه این پژوهش نشان می دهد که منشا مشکلات آموزشی طیف بسیار گسترده ای دارد و اگر به موقع تشخیص داده نشده و در جهت رفع آن اقدامی نشود، آسیب های جبران ناپذیری متوجه فراگیر می شود