نویسندگان:
بهروز مهرام1 ، صبا حسین زاده2 .1دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد (استاد مشاور)
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
چکیده فارسی: هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش سرسختی روانشناختی بر پرخاشگری دانش آموزان بود در یک مطالعه نیمه آزمایش از نوع پیش ازمون پس آزمون با گروه گواه از بین دانش اموزان پسر پایه هفتم ناحیه دو بهارستان در سال تحصیلی ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ نیز تعداد ۳۰ نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در گروه های آزمایشی و گواه گمارده شدند مداخله آموزش سرسختی روان شناختی بر روی گروه آزمایش صورت پذیرفت اما گروه گواه آموزشی دریافت ننمود ابزار مورد استفاده پرسشنامه های پرخاشگری باس و پری ۱۹۹۲ بودند داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نتایج نشان داد که بین گروه های آزمایش و گواه در میزان پرخاشگری تفاوت معناداری وجود دارد P<۰ ۰۰۱ بنابراین می توان گفت، آموزش سرسختی روان شناختی موجب کاهش پرخاشگری دانش آموزان شد