نویسندگان:
عباس شفیعی1 ، پرویز ملکی2 ، چنور ظهرابی3 ، زهرا مهدیخانی4 .1استادیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
2کارشناسی ارضد علوم اجتماعی گرایش جامعه ضناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان ایران
3کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان ایران
4لیسانس آموزش و پرورش ابتدائی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان ایران
چکیده فارسی: یکی از بنیادی ترین حقوق انسانی و شهروندی، حق بر آموزش می باشد با شیوع بیماری کرونا، آموزش در مدارس ایران تغییرات بنیادی و اساسی کرد هدف این پژوهش بررسی حق دانش آموزان بر آموزش مجازی با تاکید بر فرصت ها و چالش های آموزش مجازی در ایران در دوران کرونا است روش تحقیق کیفی می باشد یافته های این پژوهش نشان داد که گذاراز آوزش سنتی به مجازی با چالش ها و فرصت هایی مواجه است برخی از این چالش ها در دوران کرونا به علت نادیده گرفته شدن حق آموزش که در اصول سوم و سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ذکر شده است بوجود آمده است و دانش آموزان مناطق کم برخوردار از ابزارها و لوازم اموزشی از جمله اینترنت ودستگاه های هوشمند برای دسترسی به پلتفرم شاد و سایر محتواهای آموزشی محروم مانده و این سبب تعمیق نابرابری آموزشی شده است