نویسندگان:
خدابخش حیدری1 ، سمیه فشایی2 .1دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان
2کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی در کاهش استرس دانش آموزان می باشد، روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است جامعه اماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر مشهد می باشد که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ۲۴ نفر از آنها که در مقیاس استرس دجرابک نمره پایین تر از متوسط کسب کرده بودند انتخاب و به تصادف دردو گروه آزمایش و کنترل ۱۲ دانش آموز برای هرگروه جایگزین شدند گروه آزمایش طی ۸ جلسه و ۹۰ دقیقه ای و هفته ای دوبار وطی یکماه ونیم مشاوره گروهی مبتنی بر آموزش مهارت های ارتباطی را دریافت نمودند اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند داده های گردآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند نتایج نشان داد که بین میانگین نمرت پیش آزمون و پس ازمون استرس در گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد