نویسندگان:
علی همت بناری1 ، الهه السادات اعتمادزاده2 ، افتخار السادات صمدی3 .1استادیار جامعة المصطفی (ص )العالمیة
2دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، موسسه آموزش عالی روزبهان، ساری، ایران
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدساری، ساری، ایران
چکیده فارسی: ادراک منفی رفتار والدین، ساختارهای شناختی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و اورا مستعد ابتلا به آسیب های روانشناختی می سازد، هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک رفتار والدین و طرحواره ناسازگار رهاشدگی/بی ثباتی با میزان اضطراب بود طرح پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دختر و پسر دانشگاه غیرانتفاعی روزبهان در مقطع کارشناسی ارشد گرایش روانشناسی عمومی به تعداد ۵۰ دانشجو در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بودند جهت انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه از قرمول کوکران استفاده گردید که با در نظر گرفتن جامعه مورد نظر تعداد نمونه ۴۴ برآورد شد در این پژوهش از سه پرسشنامه ارتباط والدینی پارکر ۱۹۷۹ ، آزمون اضطراب بک ۱۹۹۰ و فرم کوتاه طرحواره رهاشدگی یانگ ۱۹۹۹ استفاده شد تحلیل داده ها با آزمون همبستگی و رگرسیون چند متغیری و با استفاده از نرم افزار spss۲۲ صورت گرفت نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین ادراک رفتار والدین و طرحواره رهاشدگی با اضطراب همبستگی های معنی داری وجود دارد نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از طریق ادراک رفتار والدین و طرحواره رهاشدگی می توان اضطراب دانشجویان را پیش بینی کرد متغیرهای پیش بین ادراک رفتار والدین و طرحواره رها شدگی، می تواند %۵۶ از تغییرات متغیر ملاک اضطراب را تبیین کند