نویسندگان:
فاطمه عظمت مدارفرد1 ، نگار شکراللهی2 .1دانشجوی دکتری علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
2کارشناس مشاوره، دبیر رسمی آموزش و پرورش ، شهرستان تکاب ، استان آذربایجان غربی
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هوش اجتماعی و کارایی معلمان دوره دوم ابتدایی شهرستان تکاب در سالتحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ اجراء شده است جامعه آماری شامل ۱۵۰ نفراز معلمان دوره دوم ابتدایی بودکه با استفاده ازفرمول کوکران ۱۰۰ نفربصورت تصادفی ساده انتخاب گردید برای گردآوری داده ها از دو نوع پرسشنامه هوش اجتماعیسیلورا و پرسشنامه محقق ساخته کارایی که پایایی آنها به ترتیب ۰ ۹۴ و ۰ ۸۹ می باشد، استفاده شده است برای تجزیهو تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده گردیده است و نتایجبه دست آمده نشان داد بین هوش اجتماعی و مولفه های آن با کارایی معلمان دوره دوم ابتدایی شهرستان تکاب رابطهمثبت و معناداری وجود داشته و نتایج حاصله از تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که مولفه های رفتار، استراتژی وانگیزه ، پیش بینی کننده مناسبی برای کارایی معلمان دوره دوم ابتدایی هستند