نویسندگان:
فاطمه صدر1 ، فاطمه هرگلی2 ، آرزو مقصودی پور3 .1دانش آموخته دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
2کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
3کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه، ایران
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش تعیین تاثیر روش تدریس همیاری بر مشارکت اجتماعی و حمایت اجتماعی دانش آموزان بود جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان می باشد که تعداد آنها ۳۲۶۲ بود و نمونه پژوهش شامل ۴۰ نفر از دانش آموزان بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند در این پژوهش از پرسشنامه های مشارکت اجتماعی افشانی ۱۳۹۵ ، حمایت اجتماعی ۱۹۸۲ و پرسشنامه انسجام اجتماعی کارون، ویدمایر و براولی ۱۹۸۵ استفاده شد روش تحقیق میدانی از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل بود و تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS ویرایش ۲۳ صورت گرفت، در این پژوهش از روش آماری تحلیل کواریانس مانکوا و آزمون کروسکال والیس استفاده شد نتایج به دست آمده از تحلیل کواریانس مانکوا نشان داد که اثر روش تدریس همیاری بر مشارکت اجتماعی، حمایت اجتماعی در سطح ۰/۰۵>P معنادار بود نتایج تحلیل آزمون کروسکال والیس نشان داد که تفاوت بین مشارکت اجتماعی گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت در سطح ۰/۰۵>P معنادار بود همچنین بین حمایت اجتماعی گروه آزمایش و گروه کنترل در سطح ۰/۰۵>P معنادار بود دانش آموزان گروه آزمایش و گروه کنترل که در سطح ۰/۰۵>P معنادار بودند این نتایج نشانداد که روش تدریس همیاری بر مشارکت اجتماعی و حمایت اجتماعی تاثیر داشته است