نویسندگان:
محمدرضا یوسفزاده1 ، راضیه جمشیدی2 ، سید محمدحسین مرتضوی3 ، محمد ادب4 .1عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلیسینای همدان
2دکتری زبان و ادبیات فارسی ، مدرس دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی اقلید
3دانشجوی کارشناسی رشته آموزش کودکان استثنایی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی اقلید
4دانشجوی کارشناسی رشته آموزش کودکان استثنایی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی اقلید
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی والدین کودکان استثنائی و عوامل موثر بر آن انجام شد در این مقاله از روش کتابخانهای و توصیفی برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است با توجه به پژوهش هایی در این زمینه، داشتن یک کودک با نیاز ویژهبرای خانواده تنش هایی را به وجود می آورد و بر کارکرد خانوادگی و روابط والدین با یکدیگر تاثیر منفی می گذارد بنابر این اینمقاله کیفیت ارتباط بین پدر و مادر،روابط والدین با کودکان را بررسی می کند وهمچنین به این می پردازدکه آیا والدین می توانندراجع به مشکلات با یکدیگر صحبت کنند و در مورد حل آن اقدام نمایند؟ بررسی محدودیت معاشرت و رفت و آمد والدین کودکاناستثنائی از دیگر اهداف این پژوهش به حساب می آید والدین دارای کودکان استثنایی به دلیل مشکلاتی ناشی از معلولیت فرزندشان رودررو شده اند، نیاز به الگوهای سازگاری دارند هدف از اندازه گیری کیفیت زندگی، ارزیابی ماهیت ذهنی کیفیت زندگی،دستیابی به ادراک خود فرد از وضعیت موجود زندگی و سلامتی است لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی والدینکودکان با نیاز های ویژه و عادی انجام شد